zondag 10 maart 2013

DCP PP_ Waarom klimmen?



Ik wil grenzen verleggen, zowel psychisch als fysisch. Soms moeten mensen uitgedaagd worden om te ontdekken waarin ze goed in zijn. Zo moeten ook leerlingen gestimuleerd worden om dingen te doen die ze niet gewoon zijn. Het onderwijs moet het niet-alledaagse durven aanbieden.

Daarnaast ben ik op zoek naar rust in het hectische leven. Klimmen is een sport waarbij je zowel lichamelijk als geestelijk jezelf moet leren beheersen.

Dat laatste had ik ook teruggevonden wanneer ik voor de optie "leren tekenen" had gekozen, maar dit zorgde voor geen lichamelijk uitdaging. Crawl leren, optie 3, echter wel. Toch kies ik klimmen omdat het intrigerend is om een muur te kunnen opklimmen.

Eerst keek ik wat cynisch naar deze opdracht. Ik stap immers in deze opleiding om te leren hoe een goeie leerkracht te worden. Ik ben dus al bezig met iets te leren.  Daarnaast ben ik met alle nieuwe ICT toepassingen continu aan het leren. Waarom dan nóg iets nieuws?
Anderzijds is dit een goed excuus om eindelijk te leren klimmen. En is het een speelse manier om de theorie eigen te maken.


Planning:
  • midden maart: kennis materiaal en vakjargon, opwarming voor het klimmen.
  • eind maart: Inbinden, beveiligen, partnercheck
    klimroutes niveau 3.
  • begin april: Gerichte voetplaatsing oefeningen, plaatsing van de handen.
    Klimroutes niveau 3.
  • eind april: Evenwichtsoefeningen.
    Klimroutes niveau 3.
  • begin mei: Uitlezen van klimroutes. Klimmen op evenwicht. Opwarming niveau 3.
    klimroutes niveau 4
Ik heb vooral niet de ambitie om zo snel te leren klimmen als deze jongens :)
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten