Wat zou ik verdienen in het onderwijs?
Wanneer ik mijn overstap naar het onderwijs maak, zal ik op financieel vlak moeten inboeten. Maar hoeveel zou ik verdienen als ik de stap waag?
Aangezien ik in het bezit ben van een master val ik onder barema 501. Dit barema is de loonschaal voor mensen met een universitair diploma.
De drempelleeftijd voor het berekenen van mijn anciënniteit is 24 jaar. Indien ik een TV of een PV vak zou geven dan kan ik de nuttige ervaring van mijn werkperiode in de privé meenemen in mijn anciënniteit. Aangezien ik geen nuttige ervaring gerelateerd met het onderwijs heb, kan ik hier geen aanspraak op doen. Ik heb alsook niet de ambitie om een TV of een PV vak te geven.
Aangezien ik in het bezit ben van een master val ik onder barema 501. Dit barema is de loonschaal voor mensen met een universitair diploma.
De drempelleeftijd voor het berekenen van mijn anciënniteit is 24 jaar. Indien ik een TV of een PV vak zou geven dan kan ik de nuttige ervaring van mijn werkperiode in de privé meenemen in mijn anciënniteit. Aangezien ik geen nuttige ervaring gerelateerd met het onderwijs heb, kan ik hier geen aanspraak op doen. Ik heb alsook niet de ambitie om een TV of een PV vak te geven.
Ik ben, zoals dat genoemd wordt, een zijinstromer in het onderwijs.
Aangezien ik nog 4 jaar voor een openbare instelling gewerkt heb (stadsbestuur Ninove), kan ik deze meenemen als geldelijke anciënniteit. Dit betekent dat ik met 4 jaar geldelijke anciënniteit kan starten. Er wordt 3 jaar weddeanciënniteit gerekend aangezien de volgende verhoging pas op 5 jaar dienst wordt doorgevoerd.
Aangezien ik nog 4 jaar voor een openbare instelling gewerkt heb (stadsbestuur Ninove), kan ik deze meenemen als geldelijke anciënniteit. Dit betekent dat ik met 4 jaar geldelijke anciënniteit kan starten. Er wordt 3 jaar weddeanciënniteit gerekend aangezien de volgende verhoging pas op 5 jaar dienst wordt doorgevoerd.
Mijn bruto jaarwedde zou €23836,63 zijn. Dit komt neer op een bruto maandwedde van €3132,34 euro. Hieraan kan nog de haard en standplaatsvergoeding toegevoegd, maar mijn man heeft deze al op zijn loonbrief staan.
Om mijn maandelijks belastbaar inkomen te weten, moet ik de RSZ (€409,39) aftrekken. Dit brengt mij dus op een maandelijks belastbaar inkomen van €2722,95.
Onze dochter staat ten laste van mijn man waardoor ik het volledige bedrag van bedrijfsvoorheffing betaal. Dit komet neer op €879,97, waardoor ik netta €1842,98 zal verdienen.
Maakt een benoeming een verschil in de verloning?
Als tijdelijke leerkracht, wordt er, zoals hierboven beschreven, RSZ en bedrijfsvoorheffing afgehouden. De RSZ bedraagt 13,0%.
Wanneer ik als leerkracht benoemd ben, moet ik geen RSZ betalen. Daarentegen wordt er wel FOP en VGZ afgehouden. Dit is respectievelijk 7,5% en 3,55%, wat een totaal van 11,05% betekent. Rekening houdende met de bedrijfsvoorheffing, zal ik bij benoeming €1843,04 netto verdienen. Dit komt dus neer op een verschil van €0,06. Ik kan dus concluderen dat mijn statuut geen verschil maakt in mijn verloning.
Wat komt er nog bovenop het gewone netto salaris op? Er is nog vakantiegeld en een eindejaarspremie. Als extra legaal voordeel is er de fietsvergoeding van €0,15 per kilometer of de volledige terugbetaling van de vervoerskosten wanneer ik gebruik maak van het openbaar vervoer.
Om mijn maandelijks belastbaar inkomen te weten, moet ik de RSZ (€409,39) aftrekken. Dit brengt mij dus op een maandelijks belastbaar inkomen van €2722,95.
Onze dochter staat ten laste van mijn man waardoor ik het volledige bedrag van bedrijfsvoorheffing betaal. Dit komet neer op €879,97, waardoor ik netta €1842,98 zal verdienen.
Maakt een benoeming een verschil in de verloning?
Als tijdelijke leerkracht, wordt er, zoals hierboven beschreven, RSZ en bedrijfsvoorheffing afgehouden. De RSZ bedraagt 13,0%.
Wanneer ik als leerkracht benoemd ben, moet ik geen RSZ betalen. Daarentegen wordt er wel FOP en VGZ afgehouden. Dit is respectievelijk 7,5% en 3,55%, wat een totaal van 11,05% betekent. Rekening houdende met de bedrijfsvoorheffing, zal ik bij benoeming €1843,04 netto verdienen. Dit komt dus neer op een verschil van €0,06. Ik kan dus concluderen dat mijn statuut geen verschil maakt in mijn verloning.
Wat komt er nog bovenop het gewone netto salaris op? Er is nog vakantiegeld en een eindejaarspremie. Als extra legaal voordeel is er de fietsvergoeding van €0,15 per kilometer of de volledige terugbetaling van de vervoerskosten wanneer ik gebruik maak van het openbaar vervoer.
Ben ik tevreden over mijn loon?
Uit bovenstaande kan ik concluderen ik in de privé sector een betere verloning krijg. Enkel voor het geld word je dus beter geen leerkracht. Veel geld verdienen, is voor mij geen doel. Het contact met de kinderen, iets aan iemand leren, de voldoening,… zijn slechts enkele punten van motivatie binnen het werkveld. Privé spelen de schoolvakanties een belangrijke rol. Ik vind de combinatie job en familie belangrijker dan de financiële compensatie.
Ik ben er van overtuigd dat binnen elke job er ook niet-financiële compensatie noodzakelijk is. Indien dit mankeert, hou je geen enkele job vol. Goede collega’s, appreciatie, leuke sfeer, leuke werkomgeving,… zijn slechts enkele belangrijke factoren. Ik vind het dan ook belangrijk om gerespecteerd en geapprecieerd te worden binnen de job die ik uitvoer. Ik hoop dit dan ook terug te vinden binnen het onderwijs. Uit het onderzoek blijkt dat leerkrachten veel belang hechten aan psychologische beloningen. Op dit vlak pas ik dan ook perfect binnen de sfeer van het onderwijzend personeel.
Ik ben er van overtuigd dat binnen elke job er ook niet-financiële compensatie noodzakelijk is. Indien dit mankeert, hou je geen enkele job vol. Goede collega’s, appreciatie, leuke sfeer, leuke werkomgeving,… zijn slechts enkele belangrijke factoren. Ik vind het dan ook belangrijk om gerespecteerd en geapprecieerd te worden binnen de job die ik uitvoer. Ik hoop dit dan ook terug te vinden binnen het onderwijs. Uit het onderzoek blijkt dat leerkrachten veel belang hechten aan psychologische beloningen. Op dit vlak pas ik dan ook perfect binnen de sfeer van het onderwijzend personeel.
Ik stel me wel enkele vragen bij het principe van automatische loonsverhoging door anciënniteit.
Is dit dan echt loon naar werk? Kan het dat iemand die dezelfde job uitvoert maar minder inspanningen levert hetzelfde loon krijgt? Wie wordt beloond door loonsverhoging? Indien dit niet meer zou geregeld worden door anciënniteit wie doet dan de evaluaties? Kan een directie dit soort evaluaties er nog opnemen naast hun huidige overvolle takenpakket? Wat met discriminatie binnen de loonsverhogingen? Wat met nijd en discriminatie bij collega’s onderling? Op welke punten kan je evalueren om loonsverhoging te rechtvaardigen? Hoe kan je discrepanties binnen verschillende scholen wegwerken? Een heleboel vragen en maar weinig antwoorden binnen de sector te vinden.
Mijn persoonlijke mening is tweeledig. Verhoging aan de hand van anciënniteit geeft zekerheid: je weet perfect waar je zal staan binnen x-aantal jaren. Langs de andere kant vind ik dat evaluaties en een loonsverhoging die hieraan gekoppeld is een meerwaarde geeft voor het functioneren als leerkracht. Wanneer het evaluatiesysteem binnen het onderwijs beter wordt uitgewerkt, waardoor het een sluitend en eerlijk systeem is, zal dit ook zekerheid geven. Evaluaties geven ook een meerwaarde op vlak van niet-financiële compensatie. Mensen hebben nood aan evaluaties omdat zij dan een zicht krijgen op hun sterke en zwakke punten. Dit geeft motivatie, voldoening en een gevoel van appreciatie. Momenteel ben ik dus pro loonsverhoging gekoppeld aan anciënniteit omdat het evaluatiesysteem niet op punt staat.
Is dit dan echt loon naar werk? Kan het dat iemand die dezelfde job uitvoert maar minder inspanningen levert hetzelfde loon krijgt? Wie wordt beloond door loonsverhoging? Indien dit niet meer zou geregeld worden door anciënniteit wie doet dan de evaluaties? Kan een directie dit soort evaluaties er nog opnemen naast hun huidige overvolle takenpakket? Wat met discriminatie binnen de loonsverhogingen? Wat met nijd en discriminatie bij collega’s onderling? Op welke punten kan je evalueren om loonsverhoging te rechtvaardigen? Hoe kan je discrepanties binnen verschillende scholen wegwerken? Een heleboel vragen en maar weinig antwoorden binnen de sector te vinden.
Mijn persoonlijke mening is tweeledig. Verhoging aan de hand van anciënniteit geeft zekerheid: je weet perfect waar je zal staan binnen x-aantal jaren. Langs de andere kant vind ik dat evaluaties en een loonsverhoging die hieraan gekoppeld is een meerwaarde geeft voor het functioneren als leerkracht. Wanneer het evaluatiesysteem binnen het onderwijs beter wordt uitgewerkt, waardoor het een sluitend en eerlijk systeem is, zal dit ook zekerheid geven. Evaluaties geven ook een meerwaarde op vlak van niet-financiële compensatie. Mensen hebben nood aan evaluaties omdat zij dan een zicht krijgen op hun sterke en zwakke punten. Dit geeft motivatie, voldoening en een gevoel van appreciatie. Momenteel ben ik dus pro loonsverhoging gekoppeld aan anciënniteit omdat het evaluatiesysteem niet op punt staat.
Dit is een foto getrokken tijdens een wandelstage van de 2de jaars van het VTI van Aalst. De lachende gezichten getuigen van plezier, voldoening en appreciatie. Dit betekent voor mij meer dan mijn loon.
Beste Katrien
BeantwoordenVerwijderenDe meeste zij-instromers moeten inboeten bij de overstap. Gelukkig dat jij nog jaren in openbare dienst hebt gepresteerd.
De buitenwereld blijft het toch moeilijk vinden dat lesgevers veel verdienen voor slechts 20 uur werken:
http://www.vacature.com/blog/leraars-weten-niet-wat-hard-werken-is-een-voltijdse-betrekking-bestaat-uit-amper-20-uur-les-gev
Belangrijk is dat je zelf uitmaakt of wat je op het einde van maand krijgt, voldoende is om je engagement (zonder beperking van uren) op te nemen.
Ik lees dat jij ook open staat voor andere vormen van verloning en dat is belangrijk om in onderwijs te blijven rechtstaan als een fris veulentje