ICT-toepassingen in het onderwijs? Ja, maar dan liefst goed doordacht en begeleid. ICT biedt in de nabije toekomst een goede alternatieve manier van lesgeven. De mogelijkheden die ICT biedt, zorgt voor een bredere aanpak van de theorie: informatie is makkelijk en snel te vinden. Daarnaast zorgt ICT voor een andere aanpak: de virtuele wereld zorgt voor snelle interactie en samenwerking buiten de schoolmuren. Het onderwijs mag hier niet blind voor zijn.
Momenteel is het onderwijs hier niet klaar voor aangezien de huidige leraars hiertoe niet zijn opgeleid. Er moet dus zeker een inhaalbeweging gebeuren zodat leerkrachten zich kunnen inleven in de leefwereld van hun leerlingen. Maar ze moeten ook genoeg kennis opbouwen om ICT op een goeie manier te integreren in de lessen. Daar ligt immers de toekomst van het onderwijs.
We merken dan ook een verschuiving in de huidige lerarenopleidingen waar studenten hiervoor worden klaargestoomd.
We merken dan ook een verschuiving in de huidige lerarenopleidingen waar studenten hiervoor worden klaargestoomd.
De leerkracht heeft binnen deze nieuwe ontwikkelingen ook een opvoedende en begeleidende rol. We moeten leerlingen leren omgaan met de overload aan informatie en hen leren hoe betrouwbare info gefilterd kan worden uit onbetrouwbare informatie. Veel leerlingen zullen thuis reeds leren werken met de ICTtoepassingen, maar er moet binnen het onderwijs blijvend aandacht zijn voor kinderen die deze mogelijkheid en ondersteuning thuis niet hebben. In 2011 had nog steeds 8% van de Belgische huishoudens met kinderen thuis geen internetverbinding. Concreet betekent dit dat in een klas van 25 leerlingen de mogelijkheid bestaat dat er 2 kinderen geen internet thuis hebben. (FOD economie, ICT-gebruik in huishoudens, 2011)
Daarnaast moet er ook aandacht zijn voor de nadelen van de nieuwe ontwikkelingen. We denken hierbij aan het gevaar van internetverslaving: recente studies bewijzen steeds meer dat internet een blijvend effect heeft op onze hersenen en gemoed. Er werd recent ook aangetoond dat de hersenen effectief verschrompelen bij veelvuldig gebruik van het internet. Meer en meer wetenschappers wijzen ook op het gevaar van depressie door de overload van informatie. (De Standaard, gevangen in het wereldwijd web, 28 juli 2012).
Als laatste bedenking geef ik mee dat er binnen het onderwijs financieel geen ruimte is om ICT te integreren. Het is algemeen bekend dat het onderwijs geld tekort heeft. Er is voor het gemeenschapsonderwijs alleen al nood aan zo'n 2 miljard euro, enkel om alle gebouwen in stand te kunnen houden.
ICT is de toekomst, maar hiervoor moeten nog een aantal voorwaarden, zowel op financieel als op menselijk vlak, vervuld worden.
Dag Katrien
BeantwoordenVerwijderenIk kan mij helemaal vinden in jouw standpunt dat het onderwijs de dag van vandaag nog niet klaar is voor ICT. De leerkrachten zijn hier nog niet voor opgeleid. Men is zeker aan een inhaalbeweging bezig als je kijkt naar onze lerarenopleiding.
Daarnaast ben ik het volledig eens dat we als leerkracht zeker moeten opletten dat het hebben van een computer geen evidentie is voor vele leerlingen. Ik schrik wel van het cijfers, 8% heeft geen computer, ik vind dit weinig.
In mijn eigen visie had ik ook reeds aangegeven dat wij als leerkrachten zeker moeten rekening houden met de gevaren van internet. Het is een mooi instrument, maar zoals jij aangeeft heeft het ook zijn nadelen.
Hallo Katrien,
BeantwoordenVerwijderenje benadrukt terecht een aantal problemen en struikelblokken voor het gebruik van ICT in het onderwijs. Ik denk dat dit zeker een probleem zal worden de komende jaren aangezien bepaalde leerkrachten het wel al veel doen en anderen weer weinig of niet. Een gestructureerde en doordachte aanpak lijkt me, zoals je zelf ook al aangeeft, noodzakelijk. Toch lijkt het me noodzakelijk dat dit in het onderwijs geïntegreerd wordt. Enerzijds om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren en anderzijds, zoals je opnieuw zelf al aangeeft, om leerlingen er mee te leren werken en hen ook met de gevaren en de problemen er van te leren omgaan. Veel leerlingen leren nu veel op eigen houtje in hun vrije tijd maar zijn zich te weinig bewust van de moeilijkheden en gevaren van de digitale wereld.
Samuel