Neen, de doelstellingen van mijn PP heb ik niet bereikt. De
klimroutes niveau 4 heb ik niet bereikt. Door rugproblemen moet ik het klimmen
even stopzetten. De timing van mijn doelstelling moet ik dus noodgedwongen
aanpassen. Als de rug het toelaat, is het de bedoeling om binnen een aantal
weken aan niveau 4 te beginnen.
Mijn ervaring met de teleurstelling kan je ook plaatsen in de leercirkel van Kolb: ik ervaarde concreet rugpijn en heb vervolgens nagedacht over de oorzaken en de gevolgen. Daar stopte voor mij de leercirkel: hoe moet je omgaan met het feit als het concreet ervaren een negatieve ervaring is? Bij het leerproces moet hiervoor aandacht zijn. Leerlingen worden tijdens zo’n proces zeker ook geconfronteerd met teleurstellingen: een slechte toets, een turnoefening die niet lukt, een formule die je niet snapt,… Als leerkracht moet je hier goed kunnen op inspelen en zorgen dat de tegenval en/of teleurstelling niet resulteert in demotivatie of frustratie.

Als ik terugkijk naar mijn volledige leerproces, dan besef
ik dat het actief experimenteren heel belangrijk was voor mij. Het zekeren en
beveiligen is bij klimmen zeer belangrijk, maar het is pas op het moment dat ik
dit effectief zelf moest doen dat ik het ook leerde. Dit zal ik dan ook in het
achterhoofd houden wanneer ik zelf in de klas sta. Maar het heeft me ook doen
beseffen dat leerstijlen niet mogen genegeerd worden.

In het leerproces van de leerlingen moet hier dan ook zeker aandacht aan geschonken worden. Net daarom is het belangrijk je leerlingen goed te leren kennen en de lessen aan te passen aan de groep en aanwezige leerprofielen.
Tijdens mijn leerproces besefte ik dat abstracte
begripsvorming een noodzakelijke stap is in het leerproces. Mijn motivatie om
te leren klimmen is om later buiten te klimmen. Om dat veilig te kunnen doen,
is het belangrijk dat ik de theorie goed ken en deze op de eerste plaats kan
abstraheren binnen de zaal. Pas als ik dit goed onder de knie heb en de theorie
automatisch toepas, zal ik stappen kunnen zetten om buiten te leren klimmen.
Het nut van deze theorie en de noodzaak van de tussenstappen (binnen leren
klimmen, top-rope, voorklimmen) leek me in het begin zo overbodig. Kon ik niet
onmiddellijk buiten starten? Het was dan ook goed dat dit mij verduidelijkt werd.
Ik zal dan ook later in de klas het belang van abstracte begripsvorming
trachten te verduidelijken aan de hand van terugkoppeling naar hun leefwereld. Actief
experimenteren is leuk, maar theorie is vaak ook heel belangrijk en
noodzakelijk om het actief experimenteren mogelijk te maken. Theorie wordt
echter vaak als saai beschouwd, maar als je het nut verduidelijkt kan je de leerlingen makkelijker motiveren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten