donderdag 11 april 2013

Een vergelijking van leerplannen



Leerplangegevens Tweede graad ASO Humane wetenschappen vak cultuurwetenschappen


Volgende leerplannen worden vergeleken: 

  1. Gemeenschapsonderwijs 2/2 lestijden per week
    leerplannummer 2006/019
    inspectie nummer 2002/5//1/T/SG/1H/II//D/
  2. OVSG
    Leerplannummer O/2/2006/118
  3. VVKSO
    Licap Brussel D/2006/0279/001
    ISBN 978-90-6858-590-2
 

Welke onderdelen kan ik in alle leerplannen terugvinden?

  • Beginsituatie
  • Algemene doelstellingen
  • Leerplandoelstellingen
  • Leerinhouden
  • Didactische wenken
  • Minimale materiele vereisten
  • Evaluatie
  • Bibliografie

 

Verschillen in opbouw en structuur.

Er zijn een aantal grote verschillen. Ten eerste heeft het gemeenschapsonderwijs een afzonderlijk leerplan voor cultuurwetenschappen en gedragswetenschappen. In het vvkso en het ovsg worden beide vakken in 1 leerplan samen gezet. In het ovsg leerplan staan de doelstellingen voor cultuurwetenschappen en gedragswetenschappen onder elkaar volgens thema.
Ten tweede worden in het leerplan van het gemeenschapsonderwijs de eindtermen bij elke leerplandoelstelling vermeld. Bij het vvkso en het ovsg zijn deze eindtermen reeds vertaald naar doelstellingen zonder rechtstreeks te verwijzen naar de decretale eindtermen.
Je vind in alle leerplannen ongeveer hetzelfde terug maar de interpretatie en manier waarop gewerkt wordt in de leerplannen is sterk verschillend. Zo merk ik ten laatste op dat in de leerplannen van het vvkso uitgebreider gewerkt wordt rond de didactische wenken.

Zijn er verschillen in de leerplandoelen?

De leerplandoelen van het gemeenschapsonderwijs zijn rechtstreeks gekoppeld aan de eindtermen. In het ovsg is er ook een sterke link met de decretale eindtermen maar deze leerplandoelen zijn meer vatbaar voor interpretatie. In het vvkso zijn er veel meer leerplandoelstellingen per eindterm uitgeschreven.

Op welke manier wordt in de leerplannen verwezen naar eindtermen?

In het gemeenschapsonderwijs staan de eindtermen die verwezenlijkt worden er gewoon bij.
In het vvkso en het vvsgo wordt niet rechtstreeks verwezen naar eindtermen maar naar de doelstellingen omdat de eindtermen vastgelegd zijn naar het einde van de derde graad.

Welke pedagogisch didactische wenken vind je in de leerplannen?

In alle drie de leerplannen vind je pedagogisch didactische wenken voor elke leerplandoelstelling. Deze geven richtlijnen over hoe men een bepaalde leerplandoelstelling kan bereiken.

Welke verschillen zijn er in pedagogisch didactische wenken?

Er is een groot verschil tussen de wenken van het vvkso en de andere twee. Bij het vvkso wordt er minder ruimte gelaten voor interpretatie. De didactische wenken zijn zo gesloten uitgeschreven dat er niet veel plaats meer is voor eigen inbreng of inbreng van de leerlingen.

Mijn leerplanvoorkeur

Het leerplan van het gemeenschapsonderwijs is mooi gestructureerd en zeer duidelijk. Dit leerplan is ook het meeste open voor interpretatie en tegelijk toch mooi afgelijnd (zie eindtermen). Binnen dit leerplan kan je als leerkracht alle kanten uit. Je kan dan ook je eigen inbreng en die van de leerlingen optimaliseren. 

Volwassenonderwijs

Ik mag en kan lesgeven met mijn diploma binnen het volwassenonderwijs voor de vakken cultuurwetenschappen en gedragswetenschappen.
Deze opleiding,  humane wetenschappen Algemeen secundair onderwijs modulair, kadert binnen het tweede kans onderwijs.  Dit leerplan (goedkeuringscode: 06-07/1755/N/G) is voor elk net hetzelfde.  
Er zijn in het leerplan voor het volwassenonderwijs ook leerplandoelstellingen en leerinhouden geformuleerd, maar er zijn geen pedagogisch didactische wenken. De doelstellingen en leerinhouden staan veel korter beschreven en er zijn er veel minder geformuleerd. Er is telkens een duidelijke verwijzing naar de eindtermen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten