Leerplangegevens Tweede graad ASO Humane wetenschappen vak cultuurwetenschappen
Volgende leerplannen worden vergeleken:
- Gemeenschapsonderwijs 2/2 lestijden per week
leerplannummer 2006/019
inspectie nummer 2002/5//1/T/SG/1H/II//D/ - OVSG
Leerplannummer O/2/2006/118 - VVKSO
Licap Brussel D/2006/0279/001
ISBN 978-90-6858-590-2
Welke onderdelen kan ik in alle leerplannen terugvinden?
- Beginsituatie
- Algemene doelstellingen
- Leerplandoelstellingen
- Leerinhouden
- Didactische wenken
- Minimale materiele vereisten
- Evaluatie
- Bibliografie
Verschillen in opbouw en structuur.
Er zijn een aantal grote verschillen. Ten eerste heeft het gemeenschapsonderwijs een
afzonderlijk leerplan voor cultuurwetenschappen en gedragswetenschappen. In het
vvkso en het ovsg worden beide vakken in 1 leerplan samen gezet. In het ovsg leerplan staan de doelstellingen voor cultuurwetenschappen en gedragswetenschappen onder elkaar volgens thema.
Ten tweede worden in het leerplan van het gemeenschapsonderwijs de eindtermen bij
elke leerplandoelstelling vermeld. Bij het vvkso en het ovsg zijn deze
eindtermen reeds vertaald naar doelstellingen zonder rechtstreeks te verwijzen
naar de decretale eindtermen.
Je vind in alle leerplannen ongeveer hetzelfde terug maar de
interpretatie en manier waarop gewerkt wordt in de leerplannen is sterk
verschillend. Zo merk ik ten laatste op dat in de leerplannen van het vvkso uitgebreider
gewerkt wordt rond de didactische wenken.
Zijn er verschillen in de leerplandoelen?
De leerplandoelen van het gemeenschapsonderwijs zijn rechtstreeks
gekoppeld aan de eindtermen. In het ovsg is er ook een sterke link met de
decretale eindtermen maar deze leerplandoelen zijn meer vatbaar voor
interpretatie. In het vvkso zijn er veel meer leerplandoelstellingen per
eindterm uitgeschreven.
Op welke manier wordt in de leerplannen verwezen naar eindtermen?
In het gemeenschapsonderwijs staan de eindtermen die verwezenlijkt
worden er gewoon bij.
In het vvkso en het vvsgo wordt niet rechtstreeks verwezen naar
eindtermen maar naar de doelstellingen omdat de eindtermen vastgelegd zijn naar
het einde van de derde graad.
Welke pedagogisch didactische wenken vind je in de leerplannen?
In alle drie de leerplannen vind je pedagogisch didactische wenken voor
elke leerplandoelstelling. Deze geven richtlijnen over hoe men een bepaalde
leerplandoelstelling kan bereiken.
Welke verschillen zijn er in pedagogisch didactische wenken?
Er is een groot verschil tussen de wenken van het vvkso en de andere
twee. Bij het vvkso wordt er minder ruimte gelaten voor interpretatie. De
didactische wenken zijn zo gesloten uitgeschreven dat er niet veel plaats meer
is voor eigen inbreng of inbreng van de leerlingen.
Mijn leerplanvoorkeur
Het leerplan van het gemeenschapsonderwijs is mooi gestructureerd en
zeer duidelijk. Dit leerplan is ook het meeste open voor interpretatie en
tegelijk toch mooi afgelijnd (zie eindtermen). Binnen dit leerplan kan je als
leerkracht alle kanten uit. Je kan dan ook je eigen inbreng en die van de
leerlingen optimaliseren.
Volwassenonderwijs
Ik mag en kan lesgeven met mijn diploma binnen het volwassenonderwijs voor de vakken cultuurwetenschappen en
gedragswetenschappen.
Deze opleiding, humane wetenschappen Algemeen secundair onderwijs modulair, kadert binnen het tweede kans onderwijs. Dit leerplan (goedkeuringscode: 06-07/1755/N/G) is voor elk net hetzelfde.
Er zijn in het leerplan voor het volwassenonderwijs
ook leerplandoelstellingen en leerinhouden geformuleerd, maar er zijn geen
pedagogisch didactische wenken. De doelstellingen en leerinhouden staan veel
korter beschreven en er zijn er veel minder geformuleerd. Er is telkens een
duidelijke verwijzing naar de eindtermen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten