donderdag 11 april 2013

leerplandoelstellingen en de leefwereld van de leerlingen


Gemeenschapsonderwijs leerplannummer 2006/019
Leerplandoelstelling: 6 kunnen aantonen dat hedendaagse communicatiemiddelen de aard
van communicatie beïnvloeden.

Iedere leerling moet zijn gsm, ipod, iphone, smartphone, tablet,… meebrengen. Als leerkracht breng ik zelf nog enkele toestellen mee zodat de kinderen die geen toestel hebben kunnen meewerken. De leerlingen moeten een voorbeeldtekst geef via hun communicatiekanaal doorsturen naar een centraal toestel. Hierbij worden geen regels voor taalgebruik opgelegd. De berichten worden gepresenteerd op het smartboard en overlopen. Op deze manier zoeken we gelijkenissen in de verschillende teksten van de leerlingen en vergelijken deze met de originele tekst. Conclusie: Het taalgebruik evolueert mee met de nieuwe communicatiemiddelen. De sms taal is ingeburgerd en kent zijn eigen regels. Afkortingen en Engelse termen worden veel gebruikt en zijn een deel van onze communicatie geworden.







Gemeenschapsonderwijs leerplannummer 2006/019
Leerplandoelstelling: 8 kunnen illustreren dat reclame een eigen vorm van communicatie
hanteert.

De leerlingen krijgen eerst het reclamespotje te zien: 

Na het bekijken van dit spotje moeten de leerlingen achterhalen wat de reclamemakers proberen na te streven en hoe ze tot dit doel komen. Wat zorgt ervoor dat je naar sommige reclamespotjes met veel interesse kan blijven kijken en andere niet?
Het verschil tussen informatieve en persuatieve boodschappen wordt uitgelegd.
Als opdracht gaan de leerlingen zelf een reclamespotje maken waarbij ze rekening houden met de verschillende strategieën van reclamemakers. Streven naar merkbekendheid (kennis), het ontwikkelen van positieve gevoelens (attitudevorming), het aanzetten tot consumeren (gedragsbeïnvloeding).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten