Voor deze opdracht gebruikte ik onderstaand leerplan en leerplandoelstelling:
Leerplan:
VVKSO, D/2006/0279/001
Leerplandoelstelling:
G3306 De risico's en
beperkingen die met oud worden gepaard gaan kunnen beschrijven en illustreren.
Leerinhouden:
– het lichamelijke verouderingsproces, bv. waarnemingsproblemen,dementie
…
– vereenzaming
– persoonlijke en maatschappelijke uitsluiting
Mijn gekozen leerplandoelstelling vertaal ik in 3 lesdoelen:
-
De lln. kunnen tenminste vier uiterlijke
kenmerken die veranderen bij het ouder worden, opsommen.
-
De lln. kunnen tenminste drie beperkingen
gepaard bij het ouder worden opnoemen.
-
De lln. kunnen in eigen woorden de ziekte
Alzheimer omschrijven
Ik start de les met
een memospel op het smartbord. De leerlingen moeten de zelfde plaatjes waarop
de kenmerken van ouder worden, trachten
te vinden. Leerlingen mogen 1 voor 1 aan het bord komen. Aan de hand van een onderwijsleergesprek worden de kenmerken van ouder worden
op het smartbord geschreven.
Om te
evalueren organiseer ik een quiz. Ik verdeel de klas in groepen per 4. We
voorzien een buzzer voor elke groep. Wie het eerst afdrukt, mag antwoorden.
- In welk kleur verandert het haar als je ouder wordt?
- Fragment getuigenis mantelzorger van een dement persoon: welke 3 belangrijkste kenmerken worden er aangegeven door de persoon in het fragment?
- Waarom dragen vele bejaarden een hoorapparaat?
- Welke lichaamsdelen blijven je hele leven groeien?
- Scène uit Allo Allo": met welke beperking wordt hier gelachen?
- Vaak verandert de lichaamshouding van vele ouderen: hoe?
- Wat heeft s’morgens vier benen, s’middags twee en s’avonds drie?
- Fragment music for life van Studio Brussel 2012: wat hebben de koorleden gemeen?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten