donderdag 11 april 2013

Taaltips binnen cultuurwetenschappen



Tip 1

In de lessen cultuurwetenschappen komen vaak heel wat woorden te pas die niet in het dagelijks leven gebruikt worden. Ik denk maar aan alle kunststromingen (pointilisme, expressionisme, kubisme, dadaisme, …), maar ook woorden zoals mimesis, transformatie, actieve en passieve kunstbeleving.
Een verklarende woordenlijst kan de leerlingen dan ook helpen. Alle moeilijke woorden die aan bod komen tijdens de lessen of in de cursus kunnen in een verklarende woordenlijst geplaatst worden. Dit kan op een blad met twee kolommen: eerste kolom voor het woord en tweede kolom voor de verklaring van het woord. De woordenlijst kan samen met de leerlingen opgemaakt worden.

Tip 2
 
Binnen de les cultuurwetenschappen worden er regelmatig verschillende soorten teksten gelezen. Ik denk hierbij aan artikels uit kranten en vaktijdschriften, recensies en blogs, passages uit boeken. Het toepassen van verschillende leesstrategieën, is een hulpmiddel om teksten te verwerken. Een leerling kan bijvoorbeeld de opdracht krijgen, afhankelijk van de soort tekst, kritisch, studerend, verkennend of oriënterend te lezen.
(bron: Leesstrategieën(2009), Sint-Vincentiuscollege, Instituut Sint-Lutgardis, Zomergem)

Tip 3
 
Als leerkracht kan je vakjargon proberen te vermijden door synoniemen te gebruiken die nauwer aansluiten bij de taal van de leerlingen. Daarnaast kan je in plaats van het woord zelf te gebruiken een omschrijving geven. Bijvoorbeeld in plaats van: “we gaan een opdracht maken rond antropologie” zeg je beter: “we gaan een opdracht maken rond de studie van verschillende culturen”. Wanneer er gesproken wordt over communicatie gaat de term ruis aan bod komen. Hierbij kan men onmiddellijk het synoniem storing gebruiken zodat het woord door de leerlingen in de juiste context wordt begrepen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten