Een leerkracht moet naast zijn opdracht van
lesgeven ook een vertrouwenspersoon
zijn. Leerlingen moeten het gevoel hebben bij een leerkracht terecht te kunnen
met hun vragen. Deze kunnen te maken hebben met de les, maar ook met hun
welbehagen op school en in de klas. Hierdoor heb je als leerkracht aandacht
voor de leerling als persoon, die eventueel kunnen worstelen met
identiteitsvragen, problemen thuis en/of school. Een leerling die zich goed
voelt, zal ook gemotiveerder zijn in de klas.
Wanneer een leerling je als vertrouwenspersoon aanspreekt over een probleem vind ik het ook belangrijk dat je als leerkracht die meedeelt aan de collega’s. Op deze manier kan met deze problemen rekening gehouden worden zonder dat de leerling het verhaal meermaals moet vertellen.
Wanneer een leerling je als vertrouwenspersoon aanspreekt over een probleem vind ik het ook belangrijk dat je als leerkracht die meedeelt aan de collega’s. Op deze manier kan met deze problemen rekening gehouden worden zonder dat de leerling het verhaal meermaals moet vertellen.
Een mop, een lach, moet zeker kunnen. Maar als
leerkracht moet je duidelijk maken wanneer het er ernstig aan toe moet gaan.
Door consequent te handelen, zal er een wederzijds respect worden opgebouwd.
Hierdoor leren leerlingen ook omgaan met (gedrags)regels.
Door deze houding wil ik werken aan een goeie klassfeer. Dit is een vaak vergeten, maar belangrijk element bij het lesgeven. Een klas die goed samenhangt, zonder groepjes, zorgt voor een goed gevoel en zal leerlingen motiveren om actief deel te nemen aan de les.
Door deze houding wil ik werken aan een goeie klassfeer. Dit is een vaak vergeten, maar belangrijk element bij het lesgeven. Een klas die goed samenhangt, zonder groepjes, zorgt voor een goed gevoel en zal leerlingen motiveren om actief deel te nemen aan de les.
Binnen
cultuurwetenschappen komt waardevorming heel expliciet voor. Er zijn immers eindtermen geformuleerd rond waarden en normen binnen het vak cultuurwetenschappen.
In het
leerplan van het GO! onderwijs vind je de doelstelling dat leerlingen
opvattingen over de mens en over de gelijkwaardigheid van mensen moeten kunnen
herkennen. Een ander voorbeeld van een doelstelling rond waardenvorming is dat
leerlingen hun eigen waarden kunnen vergelijken en afwegen ten opzichte van maatschappelijk
belangrijk geachte waarden.
Je hebt gelijk dat bij cultuurwetenschappen veel waarde-opvattingen voorkomen. We kijken vaak vanuit een gekleurde (westerse) bril. Dat komt ook voor bij sociale wetenschappen of geschiedenis. Ik denk dat het belangrijk is te kaderen dat er ook een andere kijkwijze bestaat.
BeantwoordenVerwijderen